채은미 작가는(b.1967) 금(Gold)과 자개(Mother of pearl)를 주재료로 하여, 동양적 물질성과 현대적 조형 감각이 공존하는 작업을 전개해온 작가이다. 작품 속에서 금박과 자개의 특성은 단순한 장식이 아니라, 시간과 에너지의 응축이자 정신적 확장의 매개로 작용한다. 특히 작가는 금색 큐브의 반복과 반사를 통해 감각적 충돌과 내면적 몰입의 공간을 창조하며, 보는 이로 하여금 물질과 감각, 시각과 인식 사이의 경계를 넘나들게 만든다. 단국대학교 서양화과를 졸업한 채은미는, 이후 일본 도쿄예술대학 대학원에서 서양화를 전공하며 금박에 대한 깊은 탐구를 이어갔다. 도쿄예술대학에서의 연구와 일본적 금박 전통에 대한 경험은 작가의 작업 전반에 중요한 전환점이 되었으며, 이를 바탕으로 순금 금박과 자개를 현대미술의 조형언어로 재구성하는 자신만의 독창적인 작업 세계를 구축했다.
작가는 대표 연작인 이터널 리플렉션(Eternal Reflection)은 큐브 형식의 순금 금박 면들이 각기 다른 각도에서 반사되어 끝없이 다른 이미지와 공간감을 생성하며, 관람자의 감각기관과 심리적 반응을 자극한다. 금은 작가에게 영원성과 생명의 빛을 상징하며, 자개는 상처와 회복, 그리고 빛으로의 변환이라는 서사를 품고 있다. 반복적으로 덧붙여지는 금박의 층들은 단순한 조형이 아닌, 마치 수도자의 수행과도 같은 시간을 내포하고 있으며, 이 과정을 통해 빛은 무한하게 확장되고 변형된다. 작가는 이를 “신체적 감각의 리플렉션을 통한 심리적 팽창성”이라 정의하며, 보는 각도에 따라 전혀 다른 감각이 생성되는 ‘빛의 우주’를 작품 안에 구현한다. 서울을 중심으로 뉴욕, 일본, 홍콩, 중국, 싱가포르, 유럽, 두바이, 아부다비 등 세계 각지에서 활발하게 전시 활동을 이어가고 있다. 그녀의 작품은 금호미술관, 터키 보르산 박물관, 가네마쯔 주식회사, GS홀딩스, 두바이 빠잠 컬렉션 등 국내외 주요 기관 및 기업 컬렉션에 소장되어 있다. 채은미의 예술은 빛, 물질, 감각, 수행이라는 키워드를 축으로, 감각의 영역을 심화시키는 시적 울림과 미묘한 진동을 전한다. 그녀의 골드큐브는 단순히 빛나는 오브제가 아니라, 시간을 품고 반복되는 존재로서 관객과 조우하는 ‘영속적 리플렉션’의 장이다. 그녀의 말처럼, “빛은 어둠 속에서 시작되며, 그 리플렉션은 우리가 상상하지 못한 방향으로 끝없이 팽창한다.”
Eunmi Chae (b.1967) is an artist who has developed a distinctive practice centered on the materials of gold and mother of pearl, harmonizing Eastern materiality with a contemporary sculptural sensibility. In her work, gold leaf and mother of pearl function not merely as decorative elements, but as condensed expressions of time and energy, and as mediums for spiritual expansion. Through the repetition and reflection of golden cubes, she creates spaces of sensory collision and inward immersion, inviting viewers to traverse the boundaries between material and sensation, perception and awareness. After earning her degree in Western Painting from Dankook University, she pursued further studies in the same field at the Tokyo University of the Arts, where she deepened her exploration of gold leaf. Her research and exposure to Japanese traditions of gilding became a turning point in her practice, leading her to reconstruct pure gold leaf and mother of pearl as elements of a unique sculptural language within contemporary art.
Her representative series Eternal Reflection features surfaces of gold cubes that reflect light from varying angles, endlessly generating new images and spatial perceptions. These works stimulate the viewer’s senses and psychological responses. For the artist, gold symbolizes eternity and the light of life, while mother of pearl embodies narratives of wounding, healing, and transformation through light. The multiple layers of applied gold leaf are not merely formal; they are infused with the passage of time, akin to a monk’s spiritual practice. Through this layered process, light infinitely expands and transforms. She defines this as “psychological expansiveness through the reflection of physical sensation,” and creates within her work a ‘cosmos of light’—an ever-shifting sensory world depending on the viewer’s perspective. Based in Seoul, she has exhibited widely across the globe, including in New York, Japan, Hong Kong, China, Singapore, Europe, Dubai, and Abu Dhabi. Her works are part of major collections at institutions and corporations such as Kumho Museum of Art, Borusan Contemporary in Turkey, Kanematsu Corporation, GS Holdings, and the Bazem Collection in Dubai. Eunmi Chae’s art revolves around the keywords light, material, sensation, and practice, offering poetic resonance and delicate vibrations that deepen sensory experience. Her golden cubes are not merely radiant objects, but enduring presences that embody time and repetition spaces of eternal reflection in which the viewer encounters something transcendent. As she states, “Light begins in darkness, and its reflection expands endlessly in ways we could never imagine.”