모준석 작가(b.1984)는 파리와 서울을 기반으로 활동하는 시각예술가이자 연구자이며, 물리적 선형 조각과 디지털 선형 조각을 통해 자신의 조형 언어를 구축해왔다. 작가는 국민대학교에서 입체미술을, 파리1대학 팡테옹-소르본(Panthéon-Sorbonne)에서 조형예술을 전공했으며, 『공존의 미학: 선, 조각, 경계』를 주제로 박사 학위를 받았다. 2021년부터 2023년까지는 파리1대학 조형예술학과에서 겸임교수로 활동했다. 2010년 첫 개인전을 시작으로 지금까지 9회의 개인전을 열었으며, 한국, 프랑스, 중국, 일본, 터키, 벨기에, 룩셈부르크 등지에서 70회 이상의 그룹전에 참여해왔다. 그의 작품은 국립현대미술관 미술은행과 정부미술은행, 포항시립미술관(한국), 아사쿠라 후미오 미술관(일본) 등에 소장되어 있다.
모준석 작가는 비어 있는 내부 공간과 다채로운 선의 결합을 통해, 우리를 나누는 경계와 나와 타자의 공존에 대해 질문한다. 단조된 동선을 주재료로 삼는 그의 조각은 서로 다른 형상의 공간들이 얽혀 군집을 이루고, 각 선이 유기적으로 연결되어 구조적 긴장을 만들어낸다. 선으로 구성된 이 조각들은 내부와 외부를 동시에 볼 수 있는 투명한 형태을 갖추고 있으며, 복잡한 외부와는 대조적으로, 내부에는 벽이 부재한 채 비어 있으면서도 열려 있는 공동의 공간이 형성된다. 그는 점토 덩어리에서 선형 구조로의 전환을 통해 내부와 외부의 경계를 흐리며, ‘비움의 사이’로서의 관계적인 공간 개념을 지속적으로 탐구한다. 이론과 창작을 어우르는 그의 작업은 조각이라는 매체를 통해 공간, 경계, 관계의 의미를 끊임없이 탐색한다.
작가는 코로나19 팬데믹을 통해 사람과 사람 사이의 최소 거리라는 새로운 경계 조건을 경험하며, 경계, 소통, 공존에 대한 문제의식을 더욱 심화시켰다. 이러한 주제를 바탕으로, 2020년부터는 가상현실(VR) 환경에서 손의 움직임을 통해 조각하는 방식으로 디지털 조각 작업을 병행하고 있으며, 증강현실(AR)을 활용하여 세계 어디서든 감상 가능한 조각 실험도 함께 진행하고 있다. 이렇듯 작가는 중력과 물리적 공간의 제약을 넘어 조각의 표현 가능성을 확장하며, 실물 조각과 디지털 조각을 넘나들며 현실과 가상의 경계, 공간 점유의 의미, 그리고 차이와 공존에 대한 질문을 이어가고 있다.
Mo Junseok (b.1984) is a visual artist and researcher based in Paris and Seoul. Through physical and digital linear sculptures, he has developed a distinctive sculptural language. He studied sculpture at Kookmin University and later pursued fine art(arts plastiques) at the University of Paris 1 Panthéon-Sorbonne, where he earned a PhD with a dissertation titled Aesthetics of Coexistence: Line, Sculpture, Boundary. From 2021 to 2023, he taught as an adjunct professor in the Department of Fine Art at the University of Paris 1. Since his first solo exhibition in 2010, he has held nine solo shows and participated in over seventy group exhibitions across South Korea, France, China, Japan, Turkey, Belgium, and Luxembourg. His works are included in the collections of the National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA) Art Bank, Korean Government Art Bank, Pohang Museum of Steel Art, and the Fumio Asakura Museum of Sculpture in Japan.
Mo’s sculptures explore the boundaries that separate us and the possibility of coexistence between self and others through empty interior spaces and the dynamic interplay of lines. Using hand-forged copper wire as his primary material, he creates clusters of interconnected spaces composed of linear forms. Each line is organically linked to others, generating structural tension. These sculptures feature transparent forms through which the inside and outside are simultaneously visible. In contrast to their visually complex exteriors, the interiors lack walls, forming shared, open spaces through emptiness. By transitioning from solid clay to open linear constructions, Mo blurs the boundary between interior and exterior, continually exploring the idea of relational space as an “interval of emptiness.” His practice, which bridges theory and creation, persistently examines the meaning of space, boundaries, and relationships through the medium of sculpture.
The COVID-19 pandemic heightened his awareness of spatial and social boundaries, particularly the “minimum distance” between people. Since 2020, he has been working with digital sculpture through virtual reality (VR), sculpting with hand movements rather than traditional tools. In parallel, he has experimented with augmented reality (AR), creating sculptures that can be viewed from anywhere in the world. Through this, he pushes the limits of sculpture beyond the constraints of gravity and physical space, continually questioning the boundary between the real and the virtual, the meaning of spatial occupation, and the conditions of coexistence.