이만나 작가는(b.1971) 일상 속에서 마주치는 풍경을 낯선 감각으로 재해석하며, 현실과 비현실, 일상과 비일상 사이의 경계를 끊임없이 탐색하는 회화 작가이다. 그의 작품은 단순한 재현을 넘어서, 순간의 전율처럼 다가온 낯섦과 그 감정의 여운을 깊고 정제된 색채와 물질성으로 구현한다. 작가는 현실의 대상을 소재로 작업하지만, 그가 표현하고자 하는 것은 “대상과 대면한 그 순간 느꼈던 전율 같은 감각과, 그것을 넘어서는 공간의 울림”이다. 이를 위해 그는 글레이징과 물감의 겹칠, 말리고 뿌리는 반복의 과정을 거쳐 대상이 해체되고 재구성되는 깊이 있는 공간을 회화 속에 담아낸다.

 

그의 화폭에는 도시 재개발로 사라진 장소, 기억 속에서만 존재하는 담벼락이나 길, 그리고 신비로운 설경과 밤 풍경 등이 등장하며, 이는 개인의 기억과 시대의 풍경이 교차하는 자리에서 이뤄지는 시적 회화로 다가온다. 이만나의 작품은 우리 삶 속 무감한 일상 너머에서 우연히 시를 만나는 비일상의 순간을 경험하게 하고자 하며, 그 섬세하고 묵직한 화법은 오랜 시간의 축적을 통해 감각의 층위를 세밀하게 쌓아 올린 결과이다.

 

2011년부터 2013년까지 영은미술관 창작스튜디오 제8기 입주작가로 활동했으며, 2014년 서울문화재단의 시각예술 분야 예술창작지원에 선정되었다. 같은 해 제3회 종근당 예술지상에서 ‘올해의 작가’ 로도 선정이 되었다. 이후 선화랑에서 2015년 《예감》전을 시작으로 2019년 《먼 봄》, 2022년《더 이상 거기에 없는 풍경》 개인전을 통해 독창적 예술 세계를 선보였다. 작가는 작품세계를 통해, 그 너머를 상상하게 하며, “사라져가는 것들에 대한 따뜻한 시선”을 담아 일상의 표면 아래 숨겨진 감각과 기억의 층위를 드러낸다. 이처럼 이만나의 작업은 개인의 내면과 사회적 풍경, 그리고 사유의 깊이가 유기적으로 얽힌 독창적 회화 세계를 만들어간다.

 

Manna LEE (b.1971) is a painter who reinterprets everyday landscapes with a sense of unfamiliarity, constantly exploring the boundary between reality and unreality, the ordinary and the extraordinary. His works go beyond mere representation, expressing the strangeness that strikes like a sudden shiver and the lingering emotion that follows, through refined colors and tactile materiality. While he uses real-world subjects as his motifs, what he aims to convey is “the visceral sensation felt when confronting an object, and the resonance of the space that transcends it.”

 

To achieve this, he employs a process of glazing, layering paint, drying, and spraying repeatedly—creating deep pictorial spaces where subjects are deconstructed and reassembled. On his canvas appear places that have vanished due to urban redevelopment, walls and paths that exist only in memory, as well as mystical snowy landscapes and night scenes. These elements converge into poetic paintings situated at the intersection of personal memory and historical scenery.

 

Through his work, Manna LEE evokes moments of extraordinary encounter—poetic flashes found unexpectedly beyond the numbness of daily life. His delicate and weighty painterly technique is the result of long-term accumulation, meticulously building up sensory layers over time.

 

From 2011 to 2013, he was an artist-in-residence in the 8th term of the Young Eun Museum of Contemporary Art's studio program, and in 2014, he was selected for the Seoul Foundation for Arts and Culture’s Visual Arts Creation Support. That same year, he was also named “Artist of the Year” at the 3rd Chongkundang Art Award.

 

Beginning with his solo exhibition Premonition in 2015, followed by Distant Spring in 2019 and The Landscape No Longer There in 2022 at Sun Gallery, he has presented a distinctive artistic universe. Through his work, viewers are invited to imagine what lies beyond, as he captures “a warm gaze toward things that are disappearing,” revealing the hidden layers of sensation and memory beneath the surface of everyday life. In this way, Manna LEE creates a unique pictorial world where inner sensibilities, social landscapes, and the depth of contemplation are organically intertwined.