우병윤(b.1988) 작가의 화면은 기본적인 조형요소들이 화면 위 공간에서 서로의 경계를 오가며 규칙적인 패턴인 듯 보이지만 불규칙적인 구조를 이룬다. 이는 각기 다른 존재들이 조화를 이루며 살아가는 자연과 닮아 있다. 석고와 물감을 쌓아 올린 거칠고 투박한 표면은 작가의 심상과 물성이 결합되어 표출된 이미지이다.
재료의 물성과 작가의 행위로 이루어진 표면 자체가 이미지가 되는 흥미로운 화면이다. 먼저 석고로 텍스처를 구현해낸 뒤 색을 입히고 그것을 다시 긁어내어 하단의 석고가 드러나는 과정을 반복하여 쌓인 중첩의 산물이다. 무질서한 듯 얽히고 섞인 하나의 총체가 된다는 자체가 만물이 상호 연관된 ‘관계의 망’ 으로도 이해할 수 있겠다. 물질과 정신이 실체와 비 실체의 양자적 관계에 놓인 것처럼 한 화면 안에서 충돌이 점점 융화되고 조화를 이루는 모습은 자연의 순리 뿐만 아니라 인간의 성장과정과도 닮아 있다. 인간 또한 겉모습과 내면을 함께 가지고 있으며 충돌과 타협, 이해를 통해 극복해나가고 균형을 이루듯이 말이다. 우병윤의 화면에 드러나는 물성과 행위는 작가의 정서와 정신을 닦고 담아내는 도구이자 그의 삶의 철학을 대변한다.
Woo ByungYoon’s work presents a compelling interplay of fundamental visual elements that shift across spatial boundaries on the canvas. While they may initially appear as regular patterns, a closer look reveals an underlying irregularity echoing the organic harmony found in nature, where diverse beings coexist in dynamic balance. The rough and raw textures, built up with layers of plaster and paint, form a surface where materiality and the artist’s inner imagery converge.
His canvases are intriguing in that the surface itself crafted through the physical properties of materials and the artist’s gestures becomes the image. Woo begins by creating texture with plaster, which is then layered with color, only to be scraped away repeatedly, revealing the underlying plaster. This process of accumulation results in a complex surface of layered interactions. The entangled and seemingly chaotic whole can be understood as a “web of relationships,” where all things are interconnected. Much like the duality between material and spirit, or between the tangible and intangible, Woo’s paintings embody a gradual reconciliation of contrast within a single plane. This mirrors not only the natural order but also the human process of growth where external appearances and inner depths collide, negotiate, and ultimately achieve balance. In this way, his works reflect the human condition, where conflict and compromise shape one’s inner evolution. The tactility and physicality evident in Woo ByungYoon’s work serve as vessels for his emotional and philosophical depth. His process is not merely technical it is a meditative practice through which his life experiences and personal ethos are embedded and expressed.