Obvious (오비어스)는 인공지능 알고리즘을 활용해 인간의 상상을 이미지로 구현하는 작업으로 국제적인 주목을 받고 있는 프랑스 출신 AI 아티스트 그룹이다. 이들의 대표적인 작업은 'Mind-to-Image' 기술로, MRI로 측정된 뇌파 데이터를 AI가 분석해 실제 이미지로 재구성하는 혁신적인 시도를 담고 있다. 특히 초현실주의에서 영감을 받은 이들은 자동기술법에서 출발한 시적 텍스트를 기반으로 한 회화, 영상, 설치 작업을 통해 인간 무의식과 기계적 창작의 경계를 탐색한다. 이들의 작품은 디지털 데이터에서 출발해 고급 텍스처 종이에 지클레 프린트 및 4중 블랙 오버프린트로 제작되는 물리적 완성도를 지닌다. 2017년 프랑스에서 피에르 포트렐(Pierre Fautrel), 위고 카셀레스-뒤프레(Hugo Caselles-Dupré), 고티에 베르니에(Gauthier Vernier)에 의해 결성된 Obvious는 예술가이자 과학연구자 트리오로 구성되어 있다. 이들은 예술 창작에 있어 인간의 창의성이 기술을 통해 확장될 수 있다는 신념 아래, 과학적 탐구와 미학적 실험을 병행해 왔다. 소르본 대학교 및 프랑스 국립연구기관(ANR)과의 공동 연구, 그리고 파리 브레인연구소(ICM)와의 협업을 통해 신경과학 기반 창작 기법을 실제 예술 언어로 구현하고 있다.
Obvious의 작품 세계는 초현실주의의 핵심인 ‘무의식의 자유로운 표출’에 깊은 뿌리를 두고 있다. 이들은 자동기술법으로 생성한 텍스트를 시각 이미지로 전환하고, 기억과 상상력에 반응하는 뇌파를 해석하여 AI가 이미지를 생성하게 한다. 그 결과는 단순히 기술적 재현을 넘어, 인간과 기계의 경계에서 태어나는 새로운 형태의 '집단 무의식의 시각화'라 할 수 있다. Obvious는 에르미타주 박물관(러시아), 중국 국립 박물관(중국), 생퐁드(프랑스), 하우스 데어 쿤스트(독일), 갤러리 다니즈(파리/상하이), 펄라초 레알레(이탈리아) 등 세계 주요 미술기관 및 학술기관에서 전시되었다. 2025년 선화랑에서 개최된 한국 첫 개인전 《IMAGINE: 초현실주의의 새로운 지평》을 통해 'Mind-to-Image' 기술을 기반으로 한 평면, 미디어아트, 관객 참여형 프로젝트 등을 선보이며 다채로운 작업을 선보였다. Obvious는 예술과 과학, 전통과 미래, 인간과 알고리즘 사이의 접점을 시각화하며, AI 시대의 초현실주의를 선도하는 대표적 예술 그룹으로 자리매김하고 있다.
Obvious is a French artist collective internationally recognized for their groundbreaking work using artificial intelligence algorithms to visualize human imagination. At the core of their practice lies the innovative "Mind-to-Image" technology, which reconstructs images from brainwave data captured via MRI and interpreted through AI. Deeply inspired by Surrealism, Obvious creates paintings, videos, and installations based on poetic texts generated through automatic writing, exploring the boundaries between human subconscious and machine-driven creation. Though digitally conceived, their artworks are physically realized through high-quality giclée prints on textured paper, overlaid with a four-pass black ink overprint for added material depth and tactile complexity. Founded in 2017 in France by Pierre Fautrel, Hugo Caselles-Dupré, and Gauthier Vernier, Obvious operates as both an artistic and scientific trio. Driven by a belief that human creativity can be expanded through technology, the group merges scientific research with aesthetic experimentation. Collaborations with institutions such as Sorbonne University, the French National Research Agency (ANR), and the Paris Brain Institute (ICM) have allowed them to develop neuroscience-based methodologies that translate cognitive activity into visual expression. Obvious’s artistic vision is deeply rooted in Surrealism’s central tenet the unfiltered expression of the unconscious. By transforming automatically written texts into visual imagery and decoding brain activity related to memory and imagination, they push beyond mere technological reproduction to propose a new form of visualized collective unconscious at the intersection of humanity and machine.
Their work has been exhibited at major cultural and academic institutions worldwide, including the Hermitage Museum (Russia), the National Museum of China, CENTQUATRE (France), Haus der Kunst (Germany), the International Conference on Machine Learning (ICML), Danysz Gallery (Paris/Shanghai), and Palazzo Reale (Italy). In Korea, they held their first solo exhibition in 2025 at Sun Gallery, titled IMAGINE: A New Horizon of Surrealism, where they presented a wide array of works from prints and media art to interactive installations centered around their Mind-to-Image technology. Obvious continues to establish itself as a leading force in 21st-century Surrealism, visualizing the convergence of art and science, tradition and innovation, the human mind and artificial intelligence.