강유진 작가는(b.1977) 인공과 자연, 추상과 구상, 그리고 현실과 비현실의 경계를 자유롭게 넘나드는 회화 작업으로 주목받고 있는 작가이다. 그녀의 작품은 물리적 풍경을 단순히 재현하는데 그치지 않고, 기억과 경험, 상상이 결합된 다층적 이미지로 풍경을 재구성한다. 특히 에나멜과 아크릴 페인트를 활용한 작업은 우연성과 의도성이 긴장감 있게 어우러지며, 화면 위에 반짝거림과 물성의 두께를 남긴다. 그 반짝거림은 투명한 두께처럼 화면과 관람자의 감각 사이를 부유하며, 보는 이를 현실에서 환상의 경계로 초대한다.
서울대학교 서양화과 학사 및 석사를 마친 후, 영국 골드스미스 대학에서 석사 과정을 수료한 강유진은 이후 베를린, 서울, 미국 유타와 워싱턴 D.C. 인근 등 다양한 도시와 환경에서 거주하며 작업해왔다. 각 지역의 문화와 지형은 그녀의 작업에 풍경적 언어로 스며들었으며, 일상에서 쉽게 마주치는 수영장, 공항, 고층 빌딩과 같은 인공 공간에서 출발해 최근에는 정원, 산, 식물, 불, 물과 같은 자연의 이미지로 확장되고 있다.
“나는 경험했던 여러 광경과 장면을 사진으로 담고 재조합하여 또 다른 풍경을 만들면서 ‘그림’이라는 매체에서만 가능한 고유한 성질들을 드러내고 싶다”고 말한 강유진은, 대상의 구상성과 물감의 추상성을 결합해 회화의 경계 위에 작업을 세운다. 물과 불, 직선과 곡선, 단층과 케이크, 수영장과 용암 등 상반된 개념이 그녀의 화면 속에서 충돌하지 않고 병치되며 하나의 시적 풍경을 이룬다.
그녀는 2001년 제4회 세종미술대전 우수상과 노키아 아시아태평양 미술대전 지역 파이널리스트 수상을 시작으로, 2006년 런던 Celeste Art Prize 06 파이널리스트에 오르며 국내외에서 이름을 알리기 시작했다. 이후 2007년 서울시립미술관 난지 창작 스튜디오, 2008년 베를린 레지던시, 2008년부터 2010년까지 영은미술관 7기 장기 입주작가로 선정되며 국제적인 예술 활동의 기반을 다졌다. 서울, 뉴욕, 유타, 네덜란드 등지에서 개인전을 개최했으며, 주요 전시로는 《Two Mountains and a Swimming Pool》(2020), 《MOUNTAINOUS》(2021, UMOCA), 《On the Road Again》(2019, 자하 미술관), 《KANGYUJIN》(2015, 두산갤러리 뉴욕) 등이 있다. 작품은 국립 현대미술관 미술은행, 서울시립미술관, 영은미술관, 금호미술관 등 주요 기관에 소장되어 있으며, 최근까지도 유타 현대미술관(UMOCA) 레지던시를 포함한 다양한 국내외 프로그램에 참여하며 왕성한 활동을 이어가고 있다.
강유진의 회화는 “현실의 균열 속에서 환상의 파편을 찾는 시각적 구실”로 기능하며, 관람자로 하여금 익숙한 풍경을 새롭게 인식하게 만든다. 그녀의 화면 속 정원은 단순한 자연이 아니라 인간의 손길과 기억, 감각이 교차하는 제3의 공간이다.
Yujin KANG (b.1977) is an artist known for her paintings that fluidly traverse the boundaries between the artificial and the natural, the abstract and the figurative, and the real and the surreal. Her works do not merely depict physical landscapes but reconstruct them into multi-layered images composed of memory, experience, and imagination. Particularly notable is her use of enamel and acrylic paint, which generates a dynamic tension between spontaneity and intention, leaving shimmering surfaces and palpable textures. These luminous elements drift like transparent layers between the canvas and the viewer’s senses, inviting the audience into the threshold between reality and illusion
After completing her undergraduate and graduate studies in painting at Seoul National University’s College of Fine Arts, Yujin KANG completed a postgraduate program at Goldsmiths, University of London. She has since lived and worked in Berlin, Seoul, Utah, and near Washington D.C., allowing each region’s cultural and geographical characteristics to permeate her work as a form of landscape language. Initially drawn to artificial spaces such as swimming pools, airports, and skyscrapers, her subject matter has expanded in recent years to include natural elements like gardens, mountains, plants, fire, and water.
“I want to reveal the unique qualities of the painting medium by photographing and recombining scenes I have experienced to create entirely new landscapes,” KANG has stated. Her practice blends the figurative with the abstract, positioning her work on the threshold of painting as a medium. Juxtapositions such as water and fire, straight and curved lines, flat layers and cake-like textures, swimming pools and lava coexist in her paintings not in conflict but in poetic parallel.
KANG first gained recognition in 2001, receiving the Excellence Award at the 4th Sejong Art Prize and being named a regional finalist in the Nokia Asia-Pacific Art Competition. She was later selected as a finalist for the Celeste Art Prize in London in 2006. She joined the Seoul Museum of Art Nanji Residency in 2007, undertook a Berlin residency in 2008, and was a long-term resident artist at the Youngeun Museum of Contemporary Art from 2008 to 2010, establishing a foundation for her international practice. She has held solo exhibitions in Seoul, New York, Utah, and the Netherlands. Notable shows include Two Mountains and a Swimming Pool (2020), MOUNTAINOUS (2021, UMOCA), On the Road Again (2019, Zaha Museum), and Yujin KANG (2015, Doosan Gallery New York). Her works are included in the collections of the National Museum of Modern and Contemporary Art Art Bank, Seoul Museum of Art, Youngeun Museum of Contemporary Art, and Kumho Museum of Art. She continues to actively participate in a variety of domestic and international programs, including a recent residency at the Utah Museum of Contemporary Art (UMOCA).
Yujin KANG’s paintings serve as a “visual mechanism for discovering fragments of fantasy within the fissures of reality,” allowing viewers to reimagine the familiar. The gardens depicted in her work are not mere representations of nature, but third spaces where human intervention, memory, and sensory experience converge.